Invigningen 1905 med pompa och ståt !
Notera stickspåren.
Det som försvinner till vänster bakom stationen
var det som gick till Brattfors Hytta.
Men hyttan lade ner samma år,
så är det oklart om det någonsin kom att användas för huvudsyftet.
Dock påstås det att någon form av verksamhet
förekom på platsen ända fram till 1908.
Stickspåret som försvinner ut ur bild på höger sida
är gissningsvis det som användes
för lastning av malm vid Holmgruvans linbanestation (se nedre bilden)
Notera stickspåren.
Det som försvinner till vänster bakom stationen
var det som gick till Brattfors Hytta.
Men hyttan lade ner samma år,
så är det oklart om det någonsin kom att användas för huvudsyftet.
Dock påstås det att någon form av verksamhet
förekom på platsen ända fram till 1908.
Stickspåret som försvinner ut ur bild på höger sida
är gissningsvis det som användes
för lastning av malm vid Holmgruvans linbanestation (se nedre bilden)
Malmlinbanan från Holmgruvan
Några fakta om GFJ, Gruvgården - Fors järnväg.
Första sträckan mellan Fors och Garpenberg (Brattfors) stod klar för användning 1905.
Bolaget gick i konkurs, troligen samma år, och banan förvärvades av gruvbolaget i Gruvgården,
som utökade banan med ytterligare 7km in till Garpenberg samhälle.
Eftersom den hade normal spårbredd utgjorde den ett utmärkt transportmedel, eftersom inga omlastningar behövdes, det var endast att växla in på stambanan vid Fors.
Huvudsyftet med banan var, för att citera Svensk uppslagsbok anno skitgammal;
"Dess huvudsakliga trafikobjekt äro malm och skogsprodukter; persontrafik ombesörjes icke!"
1932 nedgraderades Garpenbergs (Brattfors) station till enbart lastplats.
Samma år läggs Holmgruvan ner.
Kvar i drift i den lilla byn är nu bara kvarnen, som mig veterligen kördes till minst 1954.
Exakt årtal för dess nedläggning vet jag inte.
Och slutligen 1955 upphör tågtrafiken att stanna vid Brattfors.
1967 läggs hela sträckningen ner då man anser att den är olönsam,
och Garpenberg har sedan dess inte haft någon järnvägsförbindelse.
Första sträckan mellan Fors och Garpenberg (Brattfors) stod klar för användning 1905.
Bolaget gick i konkurs, troligen samma år, och banan förvärvades av gruvbolaget i Gruvgården,
som utökade banan med ytterligare 7km in till Garpenberg samhälle.
Eftersom den hade normal spårbredd utgjorde den ett utmärkt transportmedel, eftersom inga omlastningar behövdes, det var endast att växla in på stambanan vid Fors.
Huvudsyftet med banan var, för att citera Svensk uppslagsbok anno skitgammal;
"Dess huvudsakliga trafikobjekt äro malm och skogsprodukter; persontrafik ombesörjes icke!"
1932 nedgraderades Garpenbergs (Brattfors) station till enbart lastplats.
Samma år läggs Holmgruvan ner.
Kvar i drift i den lilla byn är nu bara kvarnen, som mig veterligen kördes till minst 1954.
Exakt årtal för dess nedläggning vet jag inte.
Och slutligen 1955 upphör tågtrafiken att stanna vid Brattfors.
1967 läggs hela sträckningen ner då man anser att den är olönsam,
och Garpenberg har sedan dess inte haft någon järnvägsförbindelse.