torsdag 7 oktober 2010

Åsgruvans "Rutschkana"

Pilarna påvisar spåret ner till Östanmossa.

Karta från boken Norbergsbanorna.

Ramlade in ett par äldre Åsgruvanbilder på mail idag från eldsjälen Torsten i Norberg.
Och på en av dem skymtar man den s.k rutschbanan som jag nämde i ett tidigare inlägg.
Denna 800m långa bana skall enligt ovan nämnda bok blivit byggd 1911.
4 fyllda malmvagnar i taget släpptes iväg med släpande lina och drogs efter lossning vid Östanmossa anrikningsverk tillbaka till gruvområdet via ett spel.
Banan var i drift fram till ca 1960.
Därefter transporterades all malm under jord på 225m djup till det nybyggda Bålsjöverket.

Ska man tro årtalen rätt här så.... tack vare centraliseringen måste det nyuppbyggda Östanmossaverket blivit överflödigt i samma veva som det stod klart för användning ?
Som tidigare skrivet så brann det 1957, och stod klart igen 1960,
samma år som Bålsjö invigdes.
Dessutom fanns det redan 1951, planer på att centralisera driften.
Så varför bekymrar man sig då om att återuppbygga Östamossa ?
1957 lär ju byggnationerna ute vid Bålsjö varit i full fart,
både ovan och under jord.
Kan hända att Östanmossa använts till andra gruvor, vilka det nu kan ha varit... ?
Får väl intervjua Torsten om det.

Klicka på den här texten för att läsa mer om Bålsjöverket




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar